Responsive design alleen is niet voldoende…

Gunther VerhemeldonckEr is een ware mobiele revolutie aan de gang. Cijfers van How we Browse tonen aan dat meer dan een kwart van het Belgische internetverkeer momenteel al via mobiele toestellen verloopt.

Ook frappant: 25% van de online zoekopdrachten gebeurt op een mobiel toestel en 57% van de surfers beveelt geen bedrijven aan die een slechte mobiele site hebben, aldus cijfers van WebDAM Solutions.

Responsive design: oplossing voor alle problemen?

Bedrijven kunnen vandaag de dag dan ook niet meer zonder een mobiele website. Daarbij valt vaak de term responsive (web)design, als oplossing voor alle problemen. Responsive design zorgt er namelijk voor dat het ontwerp van een website aangepast wordt aan de afmetingen van een scherm, zonder in te leveren op leesbaarheid van tekst of gebruiksvriendelijkheid. Een simpel voorbeeld: een menu dat op de desktopsite vlot op het scherm past, wordt op de mobiele website automatisch een dropdown-menu.

Responsive (web)design is een grote stap voorwaarts, maar is niet voldoende om te kunnen spreken van een optimale mobiele ervaring. Want heel vaak beperkt het zich tot de ‘front-end’ (het stukje dat de eindgebruiker te zien krijgt) en wordt de ‘back-end’ niet geoptimaliseerd voor mobiel gebruik. Dat kan voor performantie-problemen zorgen: grote foto’s die verborgen worden voor de mobiele gebruiker maar toch nog mee gedownload worden, ondersteuning voor oude browsers (IE8), content die niet geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik, enz.

Nieuwe trends zoals Mobile First Responsive Web Design lijken goed op weg om de nieuwe standaardmethodologie te worden, maar zijn ook niet meteen de ‘silver bullet’. Server-side oplossingen zoals device detection & redirection, image rendering, enz, zijn ook allemaal te overwegen.

 De correcte aanpak?

Wat is dan de correcte aanpak? Een complexe vraag, want die impliceert een keuze tussen aparte sites die specifiek ontwikkeld worden voor elk doelpubliek (en dus extra beheer en specifieke content vragen) of één site die geoptimaliseerd wordt om zoveel mogelijk verschillende doelgroepen te ondersteunen (met de bekende beperkingen).

Voor het antwoord op die vraag zullen bedrijven zich niet alleen de vraag moeten stellen hoeveel mobiele bezoekers ze hebben (en verwachten), maar ook wat die mobiele bezoekers precies verwachten. Mobiele gebruikers zijn vaak immers – meer dan desktopgebruikers – op zoek naar zeer specifieke informatie op een specifiek moment. Aan die verwachtingen kan je niet voldoen door alleen responsive webdesign in te zetten.

Een goede mobiele website vergt een goed (flexibel) design, een weldoordachte architectuur en vooral ook een goede strategie om een zo best mogelijk eindproduct af te leveren. Neem hierbij kost, complexiteit en skills in beschouwing, want de gemaakte keuzes hebben niet alleen een impact op de ontwikkelaar(s), maar ook op de content editor(s) én eindgebruikers.

Company Hub: een veilig mobiel applicatieplatform