Gfi helpt Atlas Copco om de on-time leveringen van compressoren met 30% te verbeteren

16

Atlas Copco is een wereldleider in het leveren van industriële oplossingen die de productiviteit verhogen. Het bedrijf levert heel wat producten en diensten:
van lucht- en gascompressoren, stroomgroepen, constructie- en mijnbouwmateriaal, industriële gereedschappen en assemblagesystemen, tot de aftermarket en verhuur. In België is Atlas Copco actief via verkoopsorganisaties : Atlas Copco Belgium in Overijse en hebben ze een productiefaciliteit Atlas Copco Airpower in Wilrijk. Samen zijn ze goed voor circa 3.200 medewerkers.

Atlas Copco Airpower, de productiemaatschappij binnen de divisie Compressor Technique die compressoren en generatoren ontwikkelt, produceert en promoot, was op zoek naar een order management-oplossing.

Die oplossing moest zorgen voor ondersteuning en opvolging tijdens het volledige order management proces (OMP), dat loopt van de aanvraag tot de levering van een op maat gemaakte compressor. Tot dan gebeurde dat door een eenvoudige tool die te weinig functionaliteit bood om het hele proces grondig in kaart te brengen.

Eerste kennismaking met agile development

Atlas Copco ging op zoek naar een partner die zo’n oplossing kon ontwikkelen. Omdat Gfi eerder al een onderdeel van dit proces had geïmplementeerd – het ondersteunen van de creatie van offertes via een maatoplossing – koos Atlas Copco ervoor om het volledige order management- proces hierin te integreren en daarvoor de expertise van Gfi in te schakelen.

“GFI stelde ons eigenlijk al snel voor om deze tool niet op de klassieke manier te ontwikkelen, maar om te kiezen voor agile development”, vertelt Luc Buyssens, projectleider bij Atlas Copco. “Wij hadden daar nog geen ervaring mee, maar Gfi wist ons te overtuigen dat dit een belangrijke meerwaarde zou bieden in de realisatie van de oplossing. Concreet betekende het dat we niet langer vooraf al onze gebruikersvereisten moesten oplijsten. We konden tijdens het hele ontwikkelproces nog bijsturen op basis van de feedback van gebruikers. Dat zorgde enerzijds voor meer flexibiliteit maar anderzijds legde het ook heel wat druk op onze business-mensen, die intensief bij de ontwikkeling betrokken waren. Het voordeel was dan weer wel dat we al snel concrete dingen konden tonen aan de mensen die meewerkten.”

Van user story tot final release

De hele ontwikkeling nam uiteindelijk minder dan vijf maanden in beslag. Daarbij was er op wekelijkse basis een meeting tussen de ontwikkelaars van Gfi en een van de verantwoordelijken van een afdeling bij Atlas Copco, met de bedoeling telkens een specifieke user story op te tekenen. Op die manier werden alle gebruikersvereisten week na week in kaart gebracht, goedgekeurd door Atlas Copco en nadien ontwikkeld door Gfi. “Dat zorgde ervoor dat we na twee maanden al een eerste release hadden die onze mensen konden gebruiken”, legt Luc Buyssens uit. “Op basis daarvan konden we verder bijsturen. Die flexibiliteit en het feit dat onze business-mensen en de ontwikkelaars van Gfi echt op dezelfde lijn zaten, zorgden ervoor dat we erg tevreden waren over het eindresultaat.”

On-time delivery stijgt met meer dan 30%

De uiteindelijke oplossing – Project Management Application of PMA – krijgt zijn data via geautomatiseerde weg uit andere oplossingen (zoals de ERP- oplossing bijvoorbeeld). Daarna volgt de PMA het volledige proces stap per stap, verwittigt tijdig de juiste mensen wanneer een actie vereist is en waarschuwt als het project ergens vertraging oploopt. Het management heeft een eigen dashboard om de verschillende projecten op te volgen, maar nog belangrijker is dat hun Customer Centers ook een eigen dashboard hebben: het customer center dashboard. Daarop krijgen zij een stand van zaken en de mijlpalen tijdens het proces en kunnen ze ook documenten raadplegen die verband houden met hun project.

Het resultaat is indrukwekkend. “We halen nu meer dan 80% van onze beloofde leverdata. Bij de kleinere projecten halen we zelfs bijna 90%. Ter vergelijking: vroeger was dat amper 50%. Je snapt dus meteen dat we een veel beter zicht hebben op het hele proces, veel correcter de doorlooptijd kunnen inschatten en daardoor dus heel wat efficiënter kunnen werken”, vertelt Luc Buyssens.

“We zijn zeer tevreden over de resultaten én over de manier van ontwikkeling. We zijn blij dat we daar vertrouwd hebben op het advies en de expertise van Gfi op vlak van agile development”, besluit Luc Buyssens.

Delta Lloyd Life’s nieuwe website zet klanten meteen op de juiste weg
BI in het hart van de gezondheidssector bij Centre Hospitalier de Wallonie picarde